Saturday, October 11, 2008

Mengenai Masa..

Masa terus berlalu dan saya masih disini, seperti ini. Seakan-akan tiada apa. Terlalu banyak ruang masa dan waktu telah memintas kedudukan saya. Saya terpaksa mengakui bahawa diri ini terlalu kerdil dan lemah untuk memintas ruang-ruang waktu yang ada. Semuanya singkat bahkan terlalu singkat. Umur pinjaman Tuhan ini juga terlalu singkat. Terlalu singkat untuk menghapus dosa-dosa silam. Terlalu singkat untuk melakukan kemaarufan berganda. Terlalu singkat untuk berbakti kepada kedua ibu bapa.

Kadangkala saya menjadi bingung. Sibuk sangatkah saya ini sehingga segalanya dirasakan singkat, seolah-olah tiada langsung ruang kesempatan. Mungkin inijugalah kebenarannya sehingga ALLAH telah menjadikan perkataan masa, waktu dan seumpamanya sebagai janji dan sumpah didalam Al Quran.Benar juga telahan hujjatul Islam, Imam Al-Ghazali yang menyatakan bahawa apa yang paling jauh dengan diri kita ialah hari-hari semalam. Jauh kita tinggalkan dan tidak akan berulang kembali. Belum sempat hari semalam disempurnakan, hari ini dan esok datang menjelma.Kita punya agenda, misi dan bebanan yang bertimbun-timbun berbanding kesempatan masa yang ada. Kelemahan kita merancang, menyusun dan meletakkan keutamaan menyebabkan kita kalah dengan masa. Masa seringkali memintas. Akibatnya, kita seolah-olah keletihan dan tidak bermaya untuk bertarung dengan cabaran masa.Lima Sebelum LimaUmur hidupku semakin meningkat dan berusia. Paling tidak telah banyak asam garam telah mewarnai perjalanan hidup ini, paling tidak pun telah melewati suku abad yang pertama. Segala kebenaran ungkapan lima perkara sebelum lima perkara telah saya rasakan.Muda sebelum tua. Saya sedar bahawa waktu telah menghukum bahawa kehidupan saya samakin tua. Walaupun belum menunjukkan tanda-tanda kulit akan mnegendur dan berkedut, fasa kehidupan ketika ini sudah saya rasakan tua. Saya cuba berkira-kira dengan pantasnya 25 tahun yang sudah berlalu, begitu jualah yang akan saya jangkakan 25 tahun yang bakal saya tempuhi.Sihat sebelum sakit. Tanda-tanda fasa sakit telah saya rasakan. Faktor kehiudpan zaman kini dengan pemakananan dan gaya hidup moden telah memperlihatkan simtom-simtom kesakitan sebelum fasa tua menjelma. Tekanan gaya hidup dan kerjaya, menjadikan stress sebagai penyakit yang membunuh secara senyap.Kaya sebelum miskin. Saya tidaklah kaya mahupun berharta. Sekadar memenuhi tuntutan hidup seharian ataupun sekadar cukup makan. Ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Apa yang bertambah adalah hutang. Cabaran inilah yang saya rasakan perlu di atasi. Langsaikan segala hutang sebelum, keupayaan kudrat dan iradat pinjaman Allah ini di tarik balik.Senang sebelum susah. Zaman susah dan zaman senang silih berganti. Ironinya, ia bagaikan satu persaingan diantara kelemahan diri dan taqdir yang telah ditentukan. Fasa ini adalah fasa beringat kerana kesusahan itu sentiasa mengekori kita sama ada ianya disebabkan kelemahan kita, ujian tuhan ataupun bala tuhan kepada manusia.Hidup sebelum mati. Fasa ini sahaja yang belum saya rasai secara nyata. Ya Allah, singkatnya masa ini berbanding galasan dosa-dosa saya selama ini. Berkenaan mati ini, Tokku pernah berpesan. Beliau berpesan supaya mematikan diri kita sebelum mati yang sebenar tiba. Apa maksudnya wahai tuan guru? Beliau menyatakan bahawa, kita hanya boleh berjumpa dengan Allah selepas kita mati. Segala macam hijab akan dibuka selepas kita mati. Tetapi di sini Tokku menyebut bahawa kita perlu menemui Allah semasa didunia lagi. Hijab-hijab hati perlu dibersihkan supaya jaminan perjalanan ke “sana” ada jaminananya. Jangan sampai kamu mati dengan tidak membersihkan zulumat yang menyaluti qalbi insani.Ya Allah, hanya engkaulah punca segala kekuatan. Aku hanya insan yang lemah dan kerdil yang hanya meminjam sedikit qudrat dan iradahmu untuk aku meneruskan pengembaraan mencari makna kehidupan bertuhan. Ampunilah dosa-dosaku.

No comments: