Thursday, October 9, 2008

cerpen-Dia lah di Hati part9

Erm.. exam dah berlalu.. kenangan bersama Mcezix pun dah berlalu.. biarlah.. Pakcik Resat dan keluarga pun sama gak.. masing-masing redha dengan ketentuannya. Aku dan Alfa still macam dulu. Kawan baik. Aku selesa berkawan dengannya. Ari nih ari kawin Tokei.. Alfa dah berjanji untuk pergi bersamaku. Katanya Minah Mafia ngan suaminya Zack pun ada skali. Actually Zack ngan Alfa kawan baik sejak kecil lagi. So rapat le. Dan sejak tau mereka berkawan baik, hubungan aku ngan Minah Mafia pun bertambah erat. Aku banyak buat rujukan darinya.. Tepat pukul dua, Alfa tiba di rumahku bersama dengan Minah Mafia dan Zack.. meriah sungguh rumah Pakcik Resat. Sambut menantu la katakan.. Majlis pernikahan Tokei berlalu dengan meriahnye walaupun dibuat secara sederhana. Selepas majlis itu berlangsung kami pun pulang ke rumah masing-masing. Teringat aku semasa Tokei bersanding td.. bagai pinang dibelah dua.. pasangan Pakcik Resat dan Makcik Cinda pun gembira menyambut menantu. Kalau ada Ariff, mesti lagi meriah.. Ariff.. kenapa la susah sangat aku nak hilangkan dia dari ingatan aku. Padahal kami bukan pasangan bercinta pun.. tapi entah setiap kali aku terpandang keluarga Pakcik Resat memang aku akan teringat pada Ariff. Terlalu banyak kenangan bersama. Astaga buat apa dikenang orang yang telah meninggal dunia. Kite yang hidup kene teruskan perjuangan..semoga roh Ariff dicucuri rahmat.. Al fatihah.. amin… Hari pun berlalu pergi.. tahun pun berganti.. Begitulah kisah jiran aku seorang tuh Pakcik Resat dan keluarganya.. Ntah apalah khabarnye sekarang.. Sehari selepas tuh.. Mak aku menelefon abah sakit kuat. Aku meninggalkan terus rumah itu dan keluarga Resat untuk pulang ke kampung. Rumah tuh aku dah pun jualkan kepada Aju. Aju melangsungkan perkahwinannya, tak sempat aku nak hadiri, kerana sibuk menjaga ayahku. Dia paham, cume seminggu selepas itu baru aku berpeluang melawat Aju dan suaminya, dan diwaktu itu ak mengambil kesempatan menguruskan penjualan dan pertukaran hak milik rumah itu.. Aku kini sekarang pun dah bekerja di bandar Kuantan. Biarlah aku carik angin dan pengalaman baru.. Memori bersama Ariff dan keluarganya akanku susun rapi di ingatan.. Hari demi hari yang berlalu bagaikan tak terasa. Diam tak diam hampir setahun aku bekerja di Kuantan. Aku masih jua sendiri. Kesibukan bekerja menghalang ku dari memikirkan pertemuan dan percintaan. Begitu lah aku.. Masih setabah dulu. Dan masih jua mengingati seseorang yang telah sekian lama jauh dariku.. Hari nih aku keje cam biasa.. rutin yang sama buatkan aku sedikit bosan ngan kehidupan ini.. rindu aku ngan zaman sekolah dulu, tak der masalah yang akan menyerabutkan kepala otakku ini. Paling teruk pun assignment yang berlambak-lambak, namun ramai yang teman yang sentiasa membantu. Kini, setelah dewasa, aku rasa kesunyian, rasa terpinggir, tiada lagi teman rapat, tiada lagi Ariff.. ahh!!! Balik-balik nama tuh juga yang aku rindui.. stiap kali sepi datang menyinggah, nama tuh tak pernah lekang. Cinta itu sememangnye pelik.. Tiba di pejabat, aku terus menuju ke mejaku. Nasib baik aku tak lewat lagi ari nih. En. Arip, bos aku yang cam muke kebau tercekik speaker tuh dah tentu tak kan lepaskan aku. Lagi-lagi lepas amaran keras yang aku dapat semalam. Sedang aku berlakon sibuk, tetiba Peah, minah yang duduk depan meja aku tuh datang menyendeng. "Oooit Ika, aku ada citer baru nih" kata Peah yang merupakan wartawan bebas kat ofis nih. "Aper lagi nih Peah, aku ngan sibuk ler" kataku ngan malasnyer. "Ala.. citer best nih.. rugi ko tak dengar. Aku dapat tahu, tak lama lagi, ofis kita nih dapat bos baru" Peah berkata-kata sambil memuncung-muncungkan mulutnya, saje nak kasi nampak real sket. "Abis mana plak orang tua garang tahap mahadewa tuh nak pegi" aku bertanya sekadar berbasa basi. "Saper? Oh En. Arip ker? Mana aku tau.. kena buang keje kot" kata Peah ngan celuparnya. Hmmm.. aku bukan leh caya sangat cakap pompuan nih. Kalau sepuluh benda dia cakap, biasanya doblas mesti tak betul. Bos baru? Kalau betul saper yer? Camana rupenyer? Garang cam En. Arip tuh ke? Ahh banyak betul soklan aku nih. Abaikan jeklah.. benda nih pun tak pasti lagi.. Dua hari lepas aku nampak muka En. Arip tuh blur semacam jerk.. Punggah sumer kotak-kotak yang ada dalam bilik dia.. busy jerk.. dan memang dalam jangka masa tuh dia tak kaco serta mengamuk langsung kat kami.. heran heran… tapi bile si Peah tuh datang tempat aku pagi tadi.. baru aku tau.. En Arip kene turun pangkat.. memandai je buang keje si Peah nih.. Sebabnya aku tak tau sebab bende tuh jadi rahsia syarikat.. Aku pun malas nak amik tau.. Asalkan dia blah.. Tuh pun dah kire nikmat kat aku.. Syukur sangat blah la cepat En Arip woi dan esok ptg kami akan ada majlis perpisahan untuk En Arip aderkhh nak blah pun nak wat majlis lagik.. Kecoh tuh.. Dah le esoknye plak ada majlis menyambut bos baru huhuhuhu arghh tak kisah arr janji tak kaco aku Petang tuh, nak kata syahdu tak gak.. En Arip mintak maaf kat kami sumer aiseh.. terharu plak dia mintak maaf kat kami.. aku ingatkan orang tua nih takde perasaan nak mintak maaf.. hari tu berlalu macam tuh jerk.. hari esok… nak sambut bos baru lak… Majlis dah siap.. cume tunggu bos baru datang.. Lambat tul arr.. aku banyak keje lagi terbengkalai nih.. Busan tau tunggu-tunggu orang nih “Assalamualaikum semua… ni bos baru kamu.. kenal kan” ujar Pengarah syarikat aku. “Assalamualaikum semua” ujar bos baruku.. suara tuh dah lama aku tak dengar.. Lalu aku teliti muka tuh, seakan percaya n tidak percaya… Huh.. pak cik Resat ker tuh?.. aku menggosok mataku beberapa kali.. aper kejadah plak dia buat kat sini.. jadi bos aku? Biar benar... tipuu... katakan ini cumer mimpi.. katakanlah... bila semakin dekat, aku perhatikan lagi... ceh... dia pakai topeng otromen rupenyer... mati-mati aku ingat pak cik Resat tadi... ampes betul ler bos aku nih... dah tak der gimik lain ker nak buat... IQ tahap anak sedara aku... Bos baru aku tuh berjalan dan menyalami sumer staff yang ada kat situ.. bila sampai kat tempat aku, tetiba dia berhenti... “Ika tak kenal saya ker?” tanyer dia. “Ermm.. ntahler.. saya tak der kawan muke cam otromen nih...” aku jawab ngan panik, saper yer? Suara dia memang aku kenal.. tapi siapa? “Hihihi.. sajer jek nak buat gimik kat Ika.. tuh yang pakai topeng otromen nih... terkejut tak?” “Terkejut? Tak der ler plak sangat.. tapi saper En nih? Naper tahu name saya?” “Ok ler, kalo Ika tak dapat teka gak... saya bukak jek topeng nih k... ready... jangan tutup mata tau... three, two, one......jeng jeng jeng......” Uiks.. terkejutnyer aku.. cam tak cayer jek ngan mata nih.. rase cam nak pengsan kat sini gak... haruskah aku pengsan di hadapan bos baru aku ini? Memang sumpah mati idup balik aku tak mempercayai mataku sendiri. Macam mana dia buleh ada kat sini? Jadik bos aku pulak tu... Dan yang paling aku tak tahan... nape dia bertambah-tambah hensem nie??? Isk.... "Alfa Romeo....." bisikku perlahan.... Pertemuan aku dan Alfa Romeo tadi masih lagi menganggu fikiran aku.. tak sangka sekian lama baru jumpa dia lagi.. Aderkhh kenangan lalu.. kembali menghiasi kotak pkran ku... Aghhh... Tapi yang tensennya macam mana dia buleh jadik bos aku pulak nie? Mesti laa aku kena buli dengan dia. Macam mana aku nak menumpukan konsentrasi kat kerja macam ni?.. 1001 soalan berlegar2 dalam kepala otak geniusku ini.... "Dah ar tuh Ika.. tutup mulut tuh.. jangankan nyamuk, pos ofis pn muat tau..." teguran Alfa mengejutkan aku.. ngan pantas aku menutup mulutku yang tadi ternganga luas... "Ermmm...er...ar...a...ap...apa..." "Apa saya buat kat sini?" kata Alfa menyambung percakapanku yang tergagap-gagap tuh. Ngan malunyer aku mengangguk... "Hihihi.. lor kan saya bos baru awak.. saya kerja kat sini ler.. tak kan tuh pun tak dapat tangkap" kata Alfa ngan selamba. Ces.. mamat nih memang cube nak carik gaduh... tauler ko keje kat sini.. tapi naper sini? Kan ker besar lagi Malaysia nih. Kalo tak cukup.. banyak lagi negara lain ko leh pergi. Naper mesti sini? Naper mesti bandar Kuantan? Senang cakapler.. naper mesti ofis aku?... Tak sempat aku nak bertanyer lebih lanjut, Alfa dah berlalu pada meja lain. Sebelum tuh sempat dia kenyitkan matanya kat aku... iks.. skali lagi aku rase cam nak pengsan. Satu hari suntuk aku duk termenung kat meja, sumer keje aku terbengkalai. Alor.. sebenanyer slamer nih bukan wat keje sangat pun. Cume ari nih berbeza, sebab aku tak main internet cam biasa, aku cume termenung teringatkan Alfa Romeo. Sumer kenangan lalu kembali menghantui diriku.. semua luka lama yang telah cuba ku balut kemas, kini berdarah kembali.... Bile nampak Alfa.. Aku akan teringat kenangan aku masa di kolej.. kenangan bersama Pakcik Resat, Makcik Cinda, Tokei, Ajurina, dan... Ariff.. erm.. Sudahlah.. Aku dah lupakan sumer tuh.. Better aku wat tak kenal jerk si Alfa tuh.. Eh.. Tapi dia lak? Aderkhh.. Parah aku macam nih.. Dah le bos aku... Hari nih cukup seminggu Alfa bekerja di opisku.. buat masa nih memang dia sibuk dengan pertukarannya, so tak de la aku diganggunya.. Lega... "Ika, En Alfa panggil ko" gitau Pearl.. Hok allos.. Aku baru nak rehat-rehat.. Kaco la dia nih... "Tok!Tok!Tok!" aku ketuk pintu balik Alfa tuh.. "Masuk laa pintu tak kunci.." sahut Alfa dari dalam bilik.. Aku pon pulas tombol pintu tuh.. adeii2.. nape tak boleh bukak nih.. kate tak kunci pintu.. Puas aku pusing-pusing tombol tuh tak boleh-boleh jugak.. "Tak leh bukak laa En Alfa.." aku jerit darik luar.. Tiba-tiba jer terbukak pintu tuh.. "Teng..tenggg...!!!" Alfa slamber cakap teng teng sambil tersengih cam kerang busuk.. sambil bukak pintu tuh "Rupa-rupanya saya tertipu awak tadik.. saya kunci pintu nih laa.. saje jer nak kasik tangan awak sakit" kate Alfa Romeo.. Astaga.. sempat lagik main tipu-tipu tuh..bos pemende cenggini.. "Yer En Alfa.. apehal panggil saya nih?" aku cakap dengan nada yang tinggi sket.. "Takde ape. Saye panggil awak nih cuma nak bual kosong je ngan awak. Sekarang ni baru free. Seminggu selepas masuk sini banyak kerja yang saye perlu selesaikan." kate Alfa Romeo. Aku hanya mendiamkan diri je.. tak tau nak kate aper.. semuanye hampir aku lupakan.. tp sejak Alfa Romeo datang semuanya bercelaru.. "Ika.. kenape Ika senyap je.. Ika tak suka saye kerja kat sini ker?" tanye Alfa Romeo. "Bukan cam tu En. Alfa.. saye.." percakapan ku dipotong oleh Alfa Romeo.. "Ika..." sebaris nama ku diseru. Aku menatap wajah Alfa Romeo di hadapanku. "Ika tak suka ke saye kije kat sini?" "Emm.. takde laaaaa.. tapi sebenarnya saya terkejut sangat. Kite dah lama tak jumpa, tak kontek.. tak alih-alih biler jumpe, awak jadik bos saya pulak.. " luahku cuba berlagak gentle. "Apa nak terkejut pulak? Sebenarnya Ika... Dah rezeki saya dapat jadik bos kat sini, bos awak pulak tu. Murah rezeki sungguh saya nie kan?" "Tapi.. kenapa di Kuantan?" pintasku. Alfa Romeo merenungku sambil tersenyum... "Ika... Ika... Awak nie memang tak pernah cuba memahami saya... Tak apalah Ika..." keluh Alfa Romeo. Aku terdiam jek bila dia kate cam tu.. sebenarnye aku dah perasan.. tapi saje malas nak layan.. sebab mase tu aku ader arwah Ariff.. hati aku untuk arwah Ariff sebenar nye.. aku datang sini pun sebab nak lupa kan semua tu.. "Ika.. kenapa Ika diam.."Alfa Romeo mematikan lamunan ku. "Saye tada aper� nak kate En. Alfa"kate ku kembali. "Ok la kalu cam tu.. awak boleh la buat kerja awak semula.." balas Alfa Romeo sayu. "Err japp.. lagi satu.. balik nanti awak balik ngan sape?" tanye Alfa Romeo. "Sebenarnya biasanya saya drive sendiri pegi kije. Tapi hari ni kete saye hantar servis, so naik teksi laa," terangku. "Ika, balik dengan saya.. Please.. " pinta Alfa Romeo. "Takpe laa, Terime kasih je, lagipun balik nanti saya nak singgah workshop, amik kete saya" kataku menolak pelawaannya. Bukan aku tak nak sebenarnya, tapi nanti ape pulak kata kengkawan kat opisku.. minggu pertama bos baru keje, dah tumpang-tumpang kete pulak. Isk.. gossip satu company nanti.. tak kuasa aku. "Awak memang sengaja nak larikan diri dari saya...." tuduh Alfa. Aku termangu.. aik.. kecik ati pulak mamat nie... Nak cakap ape ek?.... "Ermm.. bukan macam tu En. Alfa,saya.. " kata2 ku dipintas pantas. "Ada orang lain yang lebih dulu pelawa?" Alfa terus-terusan mengasak fikiran.. isk.. dia nie.. main serkap jarang plak.. ‘En. Alfa ni kenape aa.. kan saye kate saye boleh balik sendiri.. jangan la paksa ngan buat andaian plak.. saye tak suka la.. sah� la En. Alfa ni bukan taste saye.. saye seorang wanita yang tak suka dipaksa.. boleh dengar tak.. karang aku luku jugak kang..’ kate ku dalam hati.. tak sampai hati aku nak kate camtu pada Alfa.. lagi pun tak sopan campur biadap plak.. lagi satu dia bos aku.. "Maaf la En. Alfa... saye bebetul boleh balik sendiri.. terima kasih atas pelawaan En. Alfa.. saye ader kerja skit.. saye minta diri dulu.." kate ku sambil melangkah keluar.. tak kuasa aku nak layan mamat ni.. dia tak pandai nak ambik hati aku.. perangai cam budak�.. tak matang.. slow-slow la.. dia tak macam Ariff.. kalu Ariff buat camtu dia akan cepat sadar akan kelakuan dia. Dia boleh perasan aku tak suka.. tapi Alfa ni mengikut hati.. tak gentleman.. ‘Alfa.. sekarang kau telah membuat satu kesilapan besar dalam diri kau untuk menawan diri ku.. aku bukan wanita yang mudah tergoda.. aku boleh terima kau kalu cara kau memang taste yang aku cari.. tapi sekarang dah teryata kau bukan lelaki yang aku suka..’ aku luah kan perasaan aku pd diriku sendiri.. Alfa termangu sendiri di biliknye. Matanya menatap langkah kaki gadis yang telah pun meninggalkannya. Hmm... Itulah.. saper suruh paksa2? Kan dia dah marah... Getus hati Alfa. Tapi, kau silap Ika... kalau kau cuba lagi melarikan diri dari aku, begitu jauh aku menjejakimu.. kini akan ku pastikan kau menjadi milikku jua.. Alfa memejam mata.. Hanya wajah Ika bermain di fikirannya. Arrrgh.... "Okla.. macam nie,minum jer? Sambil borak-borak kosong..."Alfa cuba tersenyum. Pantang mengalah betul mamat sorang ni. Dia mengekori aku hingga ke meja menyambung semula ajakannya yang aku tolak sebentar tadi. Aku membalas senyuman.. tapi kelat.. isk.. tak dok idea dah nie. Camana aku nak elak mamat ni.. kalau aku terima pelawaannya kali ni, lain kali tak de modal la aku nak tolak. "Minta maaf kalau permintaan saya ni seakan paksaan untuk awak, Ika..." Alfa menundukkan mukanya.. alamak.. bersalahlaa pulak aku rase.Tatkala ini,wajah yang kurindui menerpa ke benak.. kalau laa dia masih ader.. aku digamit sendu. "Janganlaa rasa macam tuh.. saya memang nak amik keta kat wokshop.Apa kata En. Alfa turunkan saya di wokshop? Sebelum tuh, kita gi Coffee Bean kat seberang jalan..ok?" Ika memujuk. Ada riak-riak senyuman yang disembunyikan oleh Alfa. Mata kami bertentangan.. ku lihat ada taik mata di celah-celah mata Alfa.. Senyuman di bibir Alfa melukiskan kegembiraan yang bermain di hatinya apabila aku menerima ajakannya. Lalu petang itu, aku dihantar oleh Alfa. Sepanjang perjalanan, dan di Coffee Bean kami lebih banyak membisu. Alfa pun seakan tidak mahu bercakap dengan ku. Ish mamat nie, tadi kan main beria ajak orang tumpang dia.. ni senyap lak!!! Rungut hati kecilku. "Hmm... Dah tuko kete ye?" tegurku sekadar nak memeriahkan suasana. "Saja je... Nak try kete luar negeri pulak..." balas Alfa. Aku konpius, ape pulak Alfa nie... Dulu pun bukan ke dia pakai kete Honda CRV, kete luar negeri gak tuh.. Abis tu apa bezanya ngan kete Jaguar hitam nie... Bisik hatiku. "Eh eh awak nie, aper... Dulu kete Honda tu bukan luar negeri ke? Ke awak nie memang orang Jepun?" sindirku. Alfa tersenyum. "CRV yang awak langgar pakai vespa Pakcik Resat tu, bukan saye punye, tu ayah saya punya. Saya sebenarnya mase tu pakai Satria je" jawab Alfa. Aku mengangguk-angguk perlahan sambil tersenyum mengenangkan peristiwa pertemuan kali pertama kami. Vespa Pakcik Resat.. Ekekekkkk.. Aku tergelak. Alfa memandangku hairan.. "Ape yang kelako sangat tu Ika?" tegur Alfa Romeo konfius. "Tak de pe.. teringat kat vespa Pakcik Resat.. Ekekekkkkk" balasku sambil tergelak dengan lebih kronik lagi. "Ika.. orang pompuan tak elok gelak kuat-kuat sangat camtu,"tegur Alfa. Alamak! Isk... Malunyer aku.... Gelakku terhenti. "Sori laa wak.. saya memang gini, kalau gelak susah nak kontrol," kataku. Alfa hanya tersenyum melihat wajahku yang mula mamerah.. malu.. Mana tak malu nye.. Kene tegur.. Haha.. tuh pun seb baik aku kontrol lagik.. Adui la.. Bile nak sampai bengkel nih.. Aku hairan kenapa sejak pertemuan kali pertama Alfa tak pernah bertanya pada diriku tentang aku.. Tentang kehidupan aku selepas ayahku masuk hospital hari tu.. Abih-abih pun dia tanya "Keluarga Ika kat kampung sihat?" kadang-kadang dia rasa bagaikan Alfa ada sembunyikan sesuatu dariku.. Ermm mungkin perasaan aku sahaja keluhku. "Ika.." tiba2 suaranye memecah kesunyian antara kami. "Yer, naper?" tanyaku. "Sebenarnye Ika..." ucap Alfa perlahan..terhenti.. Apsal pulak mamat nih.. Nak cakap tersekat-sekat pulak dia.. "Sebenarnya.. apa?" tanya aku hairan.. Mata Alfa memang merenung wajahku.. tajam.. tiba-tiba jer hati aku berdebar.. "Sebenarnya Ika.. " dia ulang lagi ayat tadi.. Tapi dengan nada yang lebih lembut.. Macam mengoda jerk.. apa nih..

No comments: