Thursday, October 9, 2008

cerpen-Dia lah di Hati part6

"Wa'alaikumsalam.." dengan pantas aku berlari ala2 kanggaru ke tingkap dapor rumah tuk menjenguk pemberi salam. "Oh Tokei.... Adape mlm2 camani datang?" aku berbasa basi. "Mak saya minta hantarkan makanan ke rumah Ika nih. Masak banyak tadi dari terbuang baik bagi ika. Katanya pun Ika kuat makan. Betul ke?.." laju jek dia menuturkannya cam robotic. Ekk ellehhh siap kenekan aku plak si Tokei nih.. Aku silat jumboo kang.. "Heheh betui.. Kuat mkn. Dah semulajadi kantung perut besar nak wat camane. Bak la sini. Mak awak tu pun pandai masak ekk..sedap sampai kucing2 Aju tadi tuh pun terduduk kekembungan".. Heheh aku buat lawak bodo. "Eh Sssyyyhhh...ika.. Tu mak tiri saye jek. Ntah camane dulu dorang tetibe kawin pun saya x tau. Dah nasib mak tiri saya berlakikan orang cam pak saya.. Nak lagu mana laie..."..Tokei menerangkan. "Ohh.." tu jek mampu ku jawab. "Zix mana?.." soalku berbasa basi kerana mamat nih x reti2 nak balik2 lak. "Ermm. Si vespa tuh.. Pe lagi.. Ngadap komputernye jek la.. Chatingggg jek keje dia...eh okey la Ika. Nak balik. Tinggal.. Daaa...permisi..a'kum.." Tokei mula berlalu sambil melambaikan tangannya. Ermm balik gak pun. Heheh ada slang indon lak tetibe dia. Ntah camane ble tukaq nama Tokei pun aku tak tau... Ikut suke hg la Tokei.. Janji hang xkaco aku..huhuhu...adui la...perut ni lapau le plak.. padahal baru lepas makan..sahih mkn banyak aku nih..huhuhu..sebelum apa2 terjadi.. Baik aku simpan dalam peti ais..esok2 panaskan balik.. Save budjet aku..huhuhu..tetiba teringat balik.. Aku kan tengah online tadi...seb baik pakai streamyx.. Haha.. Uiks.. Mamat tuh ader ar.. Haiyya manyak lindu sama dia...tapi apsal dia xtegur aku? Slalunye pantang nampak nik aku dia tegur dulu.. Huhuhu naper nih... Yuhuuu ...hmm..x per... Ko x nak tegur aku dulu.. Ko ingat aku tak leh wat bodo cam ko ke? Tetiba je aku rasa bengang dengan si Mcezix. Orang tunggu sekian lama..dah muncul.. Nampak nama aku, bukan nak bagi salam dulu... Isk..isk.. Lantak ar ko Mcezix... Arinih aku tekad. Biarlah pe jadik pung dia yang tegur aku dulu. Mcezix : Ika... Ngah wat pe? Sihat ker? Haaaa... Tegur pun ko..heheheh kuat aura aku nih hehehe baru sebut nama. Ika : Baikkk.. Sokmo. Mcezix : saya disini khabar x baik le... Aihh nape lak nih... Mcezix : Ika.. Ayah saya nak kawen lagila.. Pastu lak kawen ngan student baya-baya kite..... Geram tui laa... Ika : Apa!!!!.. Kawen?... Nak dapat mak baru la nih?..Camane ble jadik lagu tuh.. Hehehehe.... Dah tua kerenyut pun nak kawen lagi Mcezix : Ntah.. Pak tuh nak kuatkan lagi tahap kuasa dia tuh... Ika : Kuasa? ...kuasa ape sih?.... Haii bapak dia nih banyak kuasa ke... Mcezix : Eh.. Silap.. Heheh xde pape.. Okey la ika. Arinih xde mood la.. Nak tido dulu ek. Bye... Missed u! Mcezix : n. Ika : Bye... Siann Mcezix... Adake power2 lak pak dia.. Hehehe cam Pakcik Resat la plak... heheheheh... Gelak aku kalo teringat kat orang tua sorang tuh.. Kesian pun ada kerana dibebani kuasa pada tahap umur 70-an sekarang.. Siannn dia Hm...apa aku nak buat ek? Nak chat ngan Mcezix, takde mood pulak mamat tu. La ni... dah aku terkebil sorang2 depan komputer. Hampir 15 minit aku mengadap skrin komputer. Ah, tido lagi baik, hatiku berkata. Aku meng'off'kan suis komputer. Dan terus melompat ke atas katil. Dekat 1/2 jam aku bergolek2 kat atas katil ni, tapi mata taknak tertutup plak. Aku bangun semula dan bukak almari. Hm...gosok baju lagi baik..., kataku sendiri sambil mengambil sepasang kurung biru yang jarang2 aku pakai..Sesudah menggosok baju, aku terkebil2 sorang diri. Isk...bosan gak jadik lone ranger nie... Akhirnye terlelap gak aku melayan angan kosongku... Kringggggg.....pap!.. 'bising la jam nie' sungutku sambil mengeliat malas. Opsss... kui 630 pagi dah.. Pecut beb.. Nak mandi dan solat. 'arinih kelas start lambat. Ermm bley la study dulu. Tapi dah terror watpe study ekk..' aku masih berkira-kira dalam hati. Poyo la plak. Aderkhh..perut berkeroncongnya. Sudahnya..lauk yang si Tokei bagi malam tadi aku perangat... Slurrppp..licin beb. Memang power tui bini Pakcik Resat tuh masak.. Usai makan.. Ku tengok mentari mula memancarkan sinarnya.. Dengan penuh keayuan semulajadiku aku langkahkan kaki perlahan2 ke pondok bas berhampiran. Untung2 lalu lagi Alfa Romeo kang. Bley tumpang hehe. "Ika... Ika oii...nak gi kelas ke?..." laaa aihh.. Bebalik muke orang tua nih yang aku nampak. Tetibe jek muncul. "Pe hal Pakcik?" aku kadar berbasa basi jek. X layan kang kata aku kedekut ilmu. Layan kang silap2 bley gadoh. "Meh la Pakcik antar. Pakcik pun nak ke arah kolej ika tuh.. Meh..meh..ala.. Tolongla naikkkk..plezzz... Come on bebeh..jangan le memalu... Meh le Cik Ika.. Cik Ika yang manis muka jawa barat.." Uihh.. Sontoloyo tui ar Pakcik nih. Dia pangge aku 'Cik Ika'! Apo dah buang tebiat po Pakcik nih.. Tak pun tertelan tembakau paip ke pagi tadi. Malas nak berdebat panjang.. Aku naik jekla vespa dengan dia.. Hehehe.. Kalo aku citer ngan Aju mau dia gelakkan aku sakan nih.. Naik vespa ngan Pakcik Resat. Sure kucing2 Aju pun kegelian tapak kakinya mendengar citer aku pagi nih... 'Moga2 takdelah orang nampak... Amin....' sempat ku puh kiri kanan.. Sampai je kat kolej, aku cpt2 turun dari vespa Pakcik Resat. Isk...nasib baik takde saper2 nampak aku tumpang vespa orang tua nie. Kalau tak... Malu laa.... 'Eh.. Betul ke apa yang aku nmpak nih. Biar betui..' aku menggosok berulang kali mataku. Apa yang Pakcik Resat wat ngan gadis bertudung litup tu ekk...mesra kemain. Amboi.. Eh.. X nak la aku masuk campur. Silap2 haribulan aku dikatakan bersubahat la plak. Lagipun dari kejauhan ku nampak kelibat kereta Alfa Romeo memasuki ruang letak kenderaan kat kampus tuh.heheh... Nampak kah dia aku ni ekk... Erm.. Aku perati si gadis bertudung litup tuh.. Erk Macam junior aku si Nafisa... Apa dia buat ngan Pakcik Resat tuh.. Huhuhu kawan ke depa nih...ceh Alfa kontrol le plak..huhuu "Ika...hai apa khabar? " Alfa mendekatiku sambil tersenyum. "Baik alhamdulillah.. Alfa lak camane".. Malu2 lak rasenye. "Camanilah.."..hmm malu gak jejaka nih... Dari perkenalan yang ketiga nilah.. Tetibe aku rasekan macam suatu yang baru hadir dalam hidupku. Sukar untuk dijelaskan. Mungkin kahh.... Pulangku dari kelas juga telah ditunggu olehnye. Usai kelas dia mempelawaku makan tengahari dengannya dan ingin sekali menghantar aku pulang kerumah. 'Ermm.. Cuba percaya dulu lah.. Agak2 dia x betul kang dengan ku memang siap arr.... Penendang thunder clap aku bagi kangg...' fikirku dalam hati sebelum menerima pelawaannya... Hari ini ku lalui dengan riang. Ternyata Alfa menghormati aku as perempuan.. Hilang sekejap bayangan Mcezix dari kotak fikiranku.. Hehehe kasanova ke aku?....Senang sket hati ku ni..tak teringat pun lagi pasal Pakcik Resat halau aku depan anak² dia..semua nya aku dah crite kan pada Alfa Romeo..dia la yang beri harapan kat aku..aku sebenarnye nak crite kan kat Mcezix..tp dia tak de mood plak..errmm..dia hantar ku balik..selepas belanja aku makan..indah nye hari ni.. "aduh penat plak" rungut ku..aku terus je mandi..sebelom tu aku on pc aku ngan online kan nick aku..mane tau Mcezix ader..kenape aku tak bleh lupakan Mcezix ni..kan Alfa Romeo ader...sampai rumah Mcezix terbayang kat fikiran aku..kenape ek.. Nih la 1st time dalam idup aku rasekan perasaan cenggini. Sebelum nih aku memang x pernah bercinta...bukan aku sombong...tapi x der sesape yang nak dekat... alooo... sebab aku nih cantik sangat kot...dorang rase cam x layak jek nak jadi pakwe aku. Dalam hal ni aku terpakse salah kan mak ayah aku...sape suruh dorang lahirkan seorang anak yang comel hingga membesar menjadi gadis yang jelita dan rupawan. Sebab tuh ler ngan Mcezix nih aku rase lain sesangat...dia istimewa dalam idup aku...jadi camaner plak Alfa Romeo tuh...x istimewa ker? Abis mandi plus berangan2...aku terus jenguk komputer aku...maner tahu kalo2 Mcezix dah online.ikh hamper tul hati nih...mana ler mamat nih pegi.kalo ler aku kaye, nak jek aku bayar untuk setiap jam dia duduk kat depan pc. Keje dia setiap ari cume chat ngan aku jek...tapi tuh kalo aku kaye...malangnyer aku cume insan biasa...huhuhu...teremosi ler plak. Dalam kebosanan tuh sempat aku jenguk rumah Aju...uiks dah balik dier...cepatnyer...terbang aper...x kan blaja ngan pak cik Resat kot...macam ader paper jek..kata hati busukku...nengok tuh buruknyer prangai... sesuka ati jek joget dangdut kat depan tingkap. Tetiba aku dengar satu bunyi dari perutku...huhuhu...lapor lagi perut nih...rasenyer baru makan n.goreng pattaya + mee goreng + seploh keping sandwich. Apor lagi ler yang perut aku nih nak. Ngan serta merta aku terus terbayang masakan mak cik Cinda smalam.....walapon muke anak2 dia cam vespa, tapi pandai masak tuh...aku rase kat planet resakse dulu dia jadi chef kot....rase2nyer dia dah masak tengahari ke blum huh?....kuang kuang kuang... 'ehh! Masak tengah hari pebenda..dah malam ni' aku nyanyuk sekejap..ehh tu Mcezix tu.. Mcezix : Hai ika..sihat? Ika : Sihat jugak..awak? Mcezix :Sihat jugak..maaf loo pasal semalam..saye bebetul tak de mood..bengang ngan sikap ayah.. Ika : Ok saye paham...kenape ngan ayah awak Mcezix? Mcezix : Ika..kita crite benda lain yek.. Sedar tak sedar dah kul 1 pagi..aku rase hari ni la saat yang paling bahagia bagi aku..Alfa Romeo ngan Mcezix..mane satu aku nak pilih ni ye..aku buntu..tapi cam Alfa.. sebab aku jumpa dia..tapi cam Mcezix..dia buat aku paling bahagia bila aku borak ngan dia..emm..esok dia dah janji time kul 9 mlm esok dia akan online..uhh..bunga² cinta ku dah mekar..tapi cam buntu sket..mane satu aku nak pilih..rase nya aku jumpa Mcezix dulu..rase nye hati aku lebih pada dia dari Alfa Romeo.. pasan aku nih.. macam derang nak kat aku.. keh keh keh Dalam berangan2 tuh enset samsung ku berbunyi.....tinot tinot tinot....ngan pantas aku jawab...nombor misteri tuh lagi ler....x kan Mcezix kot...baru jek lepas chat....tanpa pk panjang aku terus jawab.... "Assalamualaikum....x jawab dosa" kataku ngan penuh taktiknyer... "Waalaikumsalam..." jawab mamat tuh... Huhuhu...bagus...akhirnyer dia bercakap gak....taktik aku bejaya... "Saper nih...boleh saya tau...naper asyik telefon saye jek dua tiga menjak nih? Pas2 tanak cakap plak tuh...." kata ku ngan sikit nada geram... "Maaf lah...kalo ika marah ngan saya....tapi sebelum nih saya x brani nk cakap..." "Nape plak...saya rasa slame nih kalo lapar cemane pon x pernah lagi saya makan orang" kataku ngan slambernyer.... X paham tul...aku nih punyer cantik pon dia takot...lainler kalo muke aku garang cam pak cik Resat tuh... "Hahahaha...klaka gak Ika nih yer. Tau ler x pernah makan orang.bukan takut apa...cuma saya risau akan jejaskan hubungan kita" jawab mamat misteri tuh... "Hubungan per plak nih....saper awak sebenarnyer...tolongler jangan berahsia lagi...banyak mender lain lagi yang saya nk pk...tolongler...." geram tul aku ngan mamat nih...susah sangat ker nak cakap nama... "Baiklah...supaya Ika x yah berpk2 lagik...saya bagitau jeklah... sebenarnyer saya nih dah lama perati Ika kat kolej. Tak kan Ika tak cam suara saya kot....." mamat tuh masih lagi nak bermisteri2... Aku berfikir-fikir kejap...selalu perhati aku kat kolej..? saper..? betul lah suara dia cam familiar jek....jangan-jangan.... "Awakk.. Tolongla... Janganla nak abihkan duit telefon awak semata2 nak main teka teki ngan saya tau. Hargailah duit kita. Awak ni sape ekkk.." kataku masih mengharap jawapan darinya. "Ermmm.. Macam nilah Ika. Terus terang tak payah bersuluh dah..irama rindu puisi syahdu.. saya nyatakan bahawasanya saya... Errr.. Saya sukakan ika. Gentleman nih... Saya memang sukakan Ika. Noktah. Percaya atau tidak itu bukan persoalannya.. Tapi yang pasti hati saya takkan lagi berbelah bagi. Hanya Dia yang maha mengetahui" uihhhhhhh makkk.. Ayat dia.. Panjang lebar tuh. Seriau kurase. Lama ku membiarkan kesepian mengisi ruang antara kami... "Ermmm Ika pun dah tak boleh bersuara. Saya mintak maaf. Cume kalau Ika nak tau siapa 'si damak perantau kajang' nih.. Esok pagi jam 10 kite jumpe di kolej.. Di dalam auditoriom seri budiman yer...bye sayangku. Assalamualaikum..." Klik!... Tut..tut..tut... Aku bagaikan terkena genjatan letrik lak. Terkesima.. terpaku... kelu... bingung... serabut... Mamai.. Lalok.. Oh tuhannn siapa nihhh... Malam tu lenaku diganggu oleh bayangan lelaki tanpa wajah....... Keesokan harinya..... Kira jam 7 pagi..aku dah lame siap untuk pergi kelas.. kelas aku lebih kurang kul 11.. Teringat je pasal semalam ader mamat misteri ajak aku dating depan kolej.. 'ergghh cam ner ni..on kan pc je lahh..' kate ku..saje aku online Yahoo Messenger..nak hilang kan tensen.. nak bual ngan Mcezix dia kate online malam nanti.. Mcezix : Hai Ika.. Yess..ader pun.. Ika : Hai jugak untuk Mcezix..kate nanti malam baru online.. Mcezix : Ntah.. rase cam tak sedap hati plak.. tu pasal Mcezix online ni..harap² dapat jumpa ika.. Ika : Hai.. kita punya perasaan same la.. Ika pun camtu jugak.. Mcezix : Ye ker..ermm kalu camtu Ika dulu yang crite.. kalau Ika tak kisah kita bincang sesame.. kite selesaikan problem Ika dulu.. Ermmm...ni yang aku rase Mcezix ni sungguh istimewa.. Mcezix : Ika berangan ye? Ika : Tak la..hehe.. Mcezix : Aper masalah Ika bagitau la.. Ika : Takde Mcezix.. semalam ader mamat misteri call.. saye tak kenal sape dia.. Tetiba dia kate dia dah jatuh hati ngan Ika.. Diam seketika... Mcezix: Dia cakap camtuh.. Ermm sungguh kurang sopan nih uihhh marah ke apo nih Mcezix nih.. Mcezix : Bbihhh ika cakap ape jek ngan dia. Cakap saya pun begitu jua ke? Weeeeee... Tui la nihh sound cam marah ni... Ika : La... Ika belum jawab ape-ape laa... Main hentam keromo jek nuduh ekkk... Sampai hati... Ika : Tetibe jek angin nih nape sih... Marah Ika ke? Serta merta gak aku teringatkan kat Alfa. Sepanjang aku kenalinya, dia x penah naikkan suara padaku. Si Mcezix nih ..jumpe pun blom dah sound lain macam.. Haiiii..hai Mcezix: Ika... Ika... Ika.. Aman nie.. Naper diam nih... Please answer?.... Mcezix : Ika?? Ika marah ngan saye ker..?Saye minta maaf..ter emo sikit.. Ika? Ika? Errr...ampun kan aku penghulu gua..ampunkan aku penghulu gua.. Ika : Hahahaaaa.. lawak la Mcezix ni.. .sebenarnye Ika terkejut je ngan Mcezix ni.. tetiba angin ni.. Mcezix suka kan ika ker? Aku cuba menduga.. Mcezix : Ika marah lagi ker..saye bagi nemo nak tak? Iskk..tukar crite plak...gerutu ku.. Mcezix : Ika i'm sorry ok..err..saye nak offline ni.. nanti malam kita sambung balik.. Ika : Jap Mcezix..pasal tadi tu..macam mana..? Mcezix : Rasenye Ika tak yah pergi la.. cam tak ikhlas plak mamat tu.. tak gentleman tul.. saye rase lakan.. dia cam nak main² kan Ika.. Ika : Betul jugak kate Mcezix.. ok la.. Ika tak pergi kelas hari ni.. jawapan muktamad... tiada talian hayat.. hahaaa Mcezix : Kehahaaaa.. Ika ni lawak jugak ekk..bye Ika.. Ika : Bye Mcezix.. Malam nanti kita jumpa ye.. Tak sabar pulak nak jumpa Mcezix malam ni... Aku rase happy sangat hari ni.. Tinot...tinot....tinot..tinot... Ermmm no misteri tu lagi.... Ku biarkan saje berlalu bunyi tu. Aku x nak peningkan kepala lagi.. biarrrr... Biarkan aku sendirian. Sah sudah kot hati ini kepunyaan Mcezix. Mungkin!.. Mungkin tidak?... Tapi Alfa? Atau masih Mcezix?... Silap2 Resat! Huihhhh mau aku pengsan 8 hari 7 malam kalo tetibe aku jadik bini baru Pakcik Resat tu... Napelah orang tua tuh nak kawen lagi. Apelah x kene lg ngan bini dia sekang tu ekk. Hehehe..apelah aku... Pikir yang bukan2 lak. Peduliks.. Tit tit..tit tit. Ermm sape lak la bagi mesej. "Ika.. Saya ada di depan rumah Ika nih..tolong keluar. Kite perlu berbicara sebentar. Maaf" Haaaaaa.... Kat depan rumah!... Biar betul....... Oh tidakkk

No comments: