Thursday, October 9, 2008

cerpen-Dia lah di Hati part3

Rerupenyer pak cik Resat, tuan punyer vespa yang aku rembat tadi....ikh apehal muke dia cam marah huh? Pastu cam mana dia bleh ade kat sini plak? "Sesuka ati ko jek nk ambik harta aku, x bagitau paper plak tuh. Aku gi keje naik bas ko tau x?" marah pak cik Resat jiranku tuh. "Saya bukan curi, cuma pinjam without permission jek." kataku ngan slambernyer. Tetiba aku rasa bagai terkena renjatan letrik....badanku tercampak ke belakang.... ikh sampai ati pak cik Resat memfire aku....tau ler keturunan ultraman...jangan ler salah gunakan kuasa yang ada....bisikku sedih dalam ati. Pastu pak cik Resat pon blah jek ngan vespa dia yang ku PINJAM tadi.. Alooo camaner plak nak balik nih....rumah aku ngan cc bukannyer dekat...lapan blas batu gak tuh....kalo jalan berpeluh gak ketiak nih... Dalam aku ngah berpikir2 tuh..... tetiba....jeng jeng jeng.....tinot...tinot..tinot..tinot...ada gegaran yang kurasakan dalam kocek suarku. "Ermmm... Sapa lak la yang telefon nih..."runguntuku dalam hati sambil melihat screen telefon samsung yang ku dapat sebagai hadiah besday dari kakak iparku. "Uih...sape nih" bila nombor yang tak ku kenali terpampang. tinot...tinot...tinot...tinot..telefon ku masih lagi menyaringkan suaranya. Ermm nak angkat ke tak ek.sambil tanganku mengibas2 punggung suarku yang jatuh terduduk tadi. "Hello..assalamualaikum..sape disana?.. Tak jawab salam dosa.. Kang masuk api neraka..so baik anda kenalkan diri.. Sebelum saya tutup semula telefon nie. Saya bagi masa 3 saat untuk bagitahu. Cepattt.." jawabku panjang lebar.. Senyap.. Bunyi suara nafas pun takdek.. Aku geram.. "Elooooo.. Bisu ke?" "Eloooooooooo" kateku lagi geram.. Aku melihat screen handset.. Takde sepatah text pun tertera.. Kosong.. Laaaaaa.. Bateri aku abeh rupenyer.. Bukan nak kasik warning.. Eh baru aku teringat aku boh silent mode.. Nak campak handset ni dalam longkang tak sampai hati.. Nak beli berjanggutla tunggu.. Ni pun kakak iparku baik hati kasik.. Aku menggeledah beg sandangku.. Eh ade charger kat sini.. Dah tu nak plug in kat mana? Tepi jalan ni? Nak cucuk kat lubang hidung? Tibe-tibe bungi hon kereta mengejutkan aku.. Beg aku terlepas dari tangan.. Berhamburanla segala mekap.. Beg tangan.. Kunci.. Buku nota.. Kulit gula-gula dan segala sampah sarap dari beg aku.. Alamak.. Hantu mane yang hon aku ni.. Nak kene luku ngan aku nih.. Tanpa melihat sape yang membunyikan hon tadi aku terus mengutip segala harta karun aku yang berhamburan di atas rumput.. "Awak ni.. Macam saye pernah kenal" suara yang agak fimiliar kedengaran menerjah gegendang telingaku... Aderkh... Sakit pinggang aku.nak mengutip segala barang ni..alang2 tu kutip apa yang patut dah le..sampah2 sarap dalam beg yang dah jatuh tuh kira halal je la..isk xbermoral betul aku ni.. Hantu betul la mamat ni..ntah bila la aku kenal dia. Tapi suara macam kenal..aku tengok skali. Aku tengok sekali lagi..tak berkelip-kelip mata aku.. Ish tak ingat la.. Sapa ek..nak kata kenal macam xkenal..nak kata xkenal macam kenal.. Aderkhh pening kepala aku. "Apa pandang2... Ingat encek sowang ke ada kete lawa camanih.. Tapi memang lawa pun. Sok saya keje saya pun boleh beli lagi lawa tau. Jangan le nak tunjuk kerek2 hon2 owang. Kerek2 nih tuhan x suke la..." ujarku sambil bercekak pinggang melihatnya. 'Pandang2...macam kenal' runguntuku dalam hati kerana mamat tuh masih lagi terusan memandang ke arahku. Tengok baju cam kenal tapi tengok muka.. X nampak lak.. Sape la mamat nih. Cam baguih pakai topeng power rangers siang2 hari nih. Pe la yang dah merasuk mamat sorang nih. Ngalahkan anak buah aku si Eman tuh.. Pakai topeng camtuh. "Ika marah ke?" uihhh mana dia tau nama aku nih... "Ermm.. Encik ni..." Isk! Memang tak kenal laa kot. Ala...kalau kenal pun, ngaku x kenal...ape salahnye berkenalan lagi skali? Aku terus buat muka konpius sambil merenung mamat itu.... "Encik..walaupun muka mu tidak ku kenal tetapi lobang hidung mu tetap menjadi pujaan hati ku.." kate ku sambil buat lawak nak hilang tensen..hari ni je berbagai-bagai tragedi yang menimpa diri ku..tu baru hari ni..yang semalam punya cerita belom masuk lagi.. "Kekeke..pandai la Ika ni buat lawak..maaf kan atas segala nye..Ika tak kenal saye ke? Takkan langgar kereta saye terus Ika hilang ingatan.." kate Alfa Romeo menyindir.. "Ika ingat.." kate ku sambil kemas sikit bag aku yang berselerak tu.. "Maner motor ika?" tanye Alfa Romeo.. "Ala..ader Pakcik haji bakhil tu ambik balik..dah la rumah saye jauh.." jawab aku bengang.. "Ermm..kalu camtu bleh la saye hantarkan.." pelawa Alfa Romeo.. "Errr..takpela..saye ader hal skit ni..nak pergi cc depan tu aa..lagi pun kita baru kenal..saye takut skit la.." jawab ku saje cari alasan yang munasabah skit..taknak la dia kecik hati kalu aku tolak terus.. "Ermmm..takpe..saye paham..ni name card saye..bebila mase kalu awak nak call saye pun bleh.."kate Alfa Romeo sambil menghulurkan name card.... "Thanks!" balas ku sambil berlari 100 meter berganti² menuju ke cc..saje aku belakon cam real sikit... Aiseh...aku terberenti secara mengejut..apsal plak aku nak gi cc balik? Wat apa Mcezix kan tak ade tadi. Fuhh nasib baik ada bus station.. Aku pun tunggu le bus kat situ. Sampai je bus yang di tunggu aku terus chow balik rumah..xmo la tunggu lagi. Dah banyak perkara terjadi hari ini.. Dah ptg nak malam pun sekarang nih.. Erm kul 7 ptg. Aku segera bersiap mandi, makan malam.aku mkn nasi ngan telur goreng je la, malas nak keluar gi depan, bukan apa. Nanti jumpa lagi si Alfa Romeo tuh. Bosan la. Asik jumpa dia je, macam xde orang lain dah dalam dunia ni. Sejam kemudia aku rehat2 tengok berita.. Ahh bosan la berita pun.. Online lagi bagus~ Aku terus on komputer...sambil nunggu tuh sempat lagi aku berangan2 sket... memintak Mcezix online malam nih.frust btul siang tadi x dapat borak ngan dia. Tetiba aku merasakan ada aura membunuh, dengan pantas aku mengelak...nasib baik cuma kena botol susu aku, kalau kena kepala mahu putuih nyawa aku...ngan pantas aku menjenguk ke tingkap untuk cari sape yang cuba serang hendap aku... ces.. Pakcik Resat nih lagi...x abis2 dengki ngan aku... "Ape nih pak cik, main fire2 ngah memalam buta nih? Pak cik jangan sampai saya cakap dalam base jawa!!!" uguntuku ngan garangnyer. "Ahhh!!! Macam ler ko tau base jawa....nih satu amaran...sok kalau aku nengok vespa mahal aku nih ilang lagi...siap ar ko. Bukan takat rumah ko jek yang aku fire, reban ayam ko pon aku thunder cat kan" kata pak cik Resat ngan garangnyer.... Aku cuma mencebik...eller kupik tul orng tua nih...nengok ler bila aku kaya kang, jangankan vespa, helikopter pon aku beli tau...boleh blah ar... Layan internet lagi bagus....oh Mcezix muncul ler malam nih...ubatkan ler hatiku yang lara nih...dah ar malam nih nk tido x leh minum botol susu pasal dah berderai kena fire tadi..ampeh tul.... Tiba-tiba aku terpikir..ape kejadahnya aku pegi cc tadi..padahal rumah aku nih pon bley online.. Memang tak betul aa aku ari nih.. Saje je nak mengabihkan duit mak bapak pegi cc.. Takpe laa lantak aa...dunia nih pon bukan logik sangat.. Banyak bende yang tak betul.. Sambil2 aku surf website2 kat net nih aku bukak laa yahoo mesengger.. Aku tengok si Ajurina online..pergh dianye yahoo status jiwang gile dia tulis macam nih "aku mencintaimu annuar zain" aku malas nak msg dia..alaa dia pompuan..aku pompuan.. Ape klass chat sesama kaum..keh keh keh lain aa Mcezix tuh..kacak..tampan..mutu..keunggulan..ultra lembayung..pasu bunga..dan bermacam-macam lagik.. Tiba-tiba..nenong..nenong..nenong...nenong..

No comments: