Thursday, October 9, 2008

cerpen-Dia lah di Hati part5

Aku pun jawab..dengan sopan santun nyer.. Mana tau dia nak cakap plak ker.. "Hello..Assalamualakum? " ujarku..suara lembut gile..hahaha.. "Waalaikum salam" jawab gak rupenye..so bukan bisu le nih.. "Sapa kat kat sana?" "Hye ika. Saya kat sini" Tut tut tut...panggilan putus.. Hantu betul la.. Aku tanya sapa.. Dia jawab saya kat sini... Aku terajang gak mamat nih.. Tapi sape? Sape dia? Dah le tau nama aku..isk isk isk..rasa macam glamer lak aku nih.. Ermmm..... Ada yang kene makan telefon ni kang. Perut dah le lapa. Beger ke mana.. Telefon kemana.. Mcezix pun kemana. Ishh.. Mau ku fire sume2 tu kang! Perasaan lak asik dipermainkan jek. Ingat aku ni hape... Sizuka?.. Doraemon?... Nobita?.. Korang ingat korang tu pekasa baja itam?.. Giant?.. "Eee.....geram tui la..." rungutku sambil bangun dan melangkah ke tingkap. Aku matikan terus talian henset aku. "Nah.. Amik ko.. " kataku sambil mencampakkan telefon atas tilam tebalku. Ermm... Tengok malam lagi best... Bleh layan blues lak. Hanyutku dalam lamunan sepi malam dengan ditemani hembusan bayu dan irama cengkerik. Kengkadang lak bunyi burung antu dan ungka-ungka yang tinggal di hutan gunung berhampiran rumah aku nih. Leka jap. Sesekali timbul lak irama katak puru yang kat belakang rumah pakcik Resat tuh. Heheheh..nak tergelak kalo teringat lakonan aku ngan Pakcik Resat tadi. Bengong...heheheh..tapi.. Tak sangka wee.. Aku ada bakat gak.. "Muhahahahaha.. " tetibe meletus lak gelak aku sensorang kat rumah comei pemberian abah aku nih... "Muhahahaha......" Malam pun terus berlalu. Sok pagi tepat 630 pagi aku terjaga dari tidur. Selepas mandi dan menunaikan solat subuh.. Ku berdoa memohon keampunan dan dipermudahkan urusan seharianku harinih. Pohonku juga untuk menjadi seorang yang baik berbanding semalam. Aminn.. Usai bersiap2 lebih kurang, makan roti 2 keping berintikan milo.. Berbekal mineral water sebotol besar yang ku kepit di ketiak, aku berjalan kaki ke perhentian bas berhampiran. Arini x nak lah kaco lagi Pakcik Resat tuh. Nak jadik budak baik..jadik budak baik.. Ujarku dalam hati sendirian. Leka ku kunyah rotiku tadi. 'ermmm.. Sedap lak resepi sarapanku arinih....tak sangka pandai gak aku jadik chef. Hehehe'.. Aku memuji diri sendirik. Tetibe jek...TIIIIIIINNNNNNNN!!!!!!!!!!!!!!!! Bunyi hon yang panjang cukup membuat aku melompat lebih tinggi. Aku berpaling, sebuah kereta Satria GTI menyapa pandanganku. Kereta itu berhenti tidak jauh dari aku, lalu keluar seorang mamat berspek hitam tersengih2 kambing menuju ke arahku.... Alfa Romeo?!!!..... "Morning my dear.. Cantik harinih berbaju kurung?..manisss." uihh memuji la plak. "Assalamualaikum...selamat pagi. Terima kasih...hanya memuji" tuturku agak gugup. Terperanjat maa tetibe tengok dia yang datang. "wa'alaikumsalam...w.b.t.. Ika nak kemana nih tunggu bas sensorang?" jawabnye sambil merenung tepat ke arah anakmataku. "Kalau x keberatan boleh saya tolong antarkan" uihh.. Menawarkan tuk menganto la plak. "Betul ke bleh?... X nyesal?.. Dugaku "Insyaallah..." jawabnya penuh yakin. "Ika nak ke bulan bintang capricorn la... Pastu.." "Ikaaaa"... Satu jeritan agak nyaring memanggilku dari kejauhan ketika belum sempat ku sudahkan ke ayat terakhir kelentongku tadi. "Haaaa....." terpinga-pinga ku sekejap.. Alamak....Pakcik Resat tuh pulak..apahal la panggil aku nih..kaco la aku nak bermesra ngan Alfa Romeo..huhuhu..aku mintak diri dari Alfa Romeo..mamat tuh pun blah tanda memahami.. "Pakcik Resat..awatnye?" tanya ku hairan "Xde la..ni awat xcurik vespa aku lak ari nih?" "Huh..hampehs la Pakcik nih, Ika nak jadi budak baik ari ni" ujar ku..huhuhu aku curik pinjam dia marah.. Aku xcurik dia marah gak.. Apo la Pakcik nih..poning pala aku dibuatnye,, "Ni pinjam la vespa Pakcik. Nah Pakcik kasi" oiks...sahih Pakcik Resat nih dah buang tebiat.. "Pakcik nih betul ke x? Sure ke nih Pakcik Resat ni? " tanya aku..heran heran.. "Amik la pinjam.. Pakcik kasi..satu lagik.. Malam ni makan mlm kat rumah Pakcik yer..Pakcik nak kenalkan seseorang kat ika.. Anak Pakcik..yang baru blk dari johor" ujar Pakcik Resat.. Oikss aku xtau le plak Pakcik Resat nih ada anak..huhuhu..betul la..aku pun br pindah lagik kat sini..huhuhuhu..anak dia laki ke pompuan...nak tanya ke x..tibai je la... "Erm..baik le Pakcik..insyaallah malam nih saya datang" "Ha ah, Pakcik pun jemput Ajurina skali, anak Pakcik lelaki..available lagik.kuikui" eh eh Pakcik nih promote anak dia plak..huhuhu..xper Ajurina datang skali..xde la aku segan sangat.. "Ok Pakcik, jumpa malam kang.." "Nih vespa Pakcik nih amik la" ujar Pakcik Resat..sambil2 sengih ngan bg kunci kat aku..aku amik je la.. Tunggang vespa dia...vrooommm ...tinggal Pakcik Resat kat belakang..makan asap le..huhu Anak Pakcik Resat...dari johor.. Jeng jeng jeng.Hensem ke tak anak Pakcik Resat agaknya...tanyaku dalam ati.. Sampai gak aku kat tempat biasa...ari ni kuliah awal sket. Kuliah harini start kol 8.. Jamku menunjukkan pukul 8.10 pagi.. Biaserla melayu.. Jarang on time.. Kol 8 kelas.. Kol 7.30 baru nak terhegeh-hegeh mandi.. Lagi-lagi pompuan.. Mekap lagi.. Mane nak pakai tudung lagi.. Gosok baju dululah padahal malam semalam takmo gosok awal-awal.. Mau-mau lebih kurang 30 menet gak.. Dahtu baru nak gerak dari rumah.. Huarghh.. Ngantuknyer.. Lupe plak bawak tilam bantal sebelum gi kelas tadik.. Dok belakang sekali leh aa krohh krohh.. Hehe.. Tibe2 aku teringat invitation dari Pakcik Resat tadik.. Hmm.. Boleh la..lagipun Ajurina ada. Ntah kenduri ape le gaknya yang Pakcik Resat tuh nak buat. Dalam pada aku melayan angan2ku.. Kelas pun abih. Heheheh.. Baik tui aku harinih.. Tak tido langsung dalam kelas... Kene bagitahu kat Ajurina ngan kucing2nye ni kang. Heheh. Balik dari kelas ptg tuh dalalm kui 2 petang...siap2 pi tapau nasik ngan kopok lekoq..ku pecut vespa tua tuh. Lapo beb.. 'Ermm.. Harinih satu deringan pun aku tak dengo. Nape ek..' fikirku dalam hati selepas makan dan nunaikan solat zuhur. La... Aku off henset. Patutlaaa... Kemas rumah lebih kurang... Pe lagi landing baikkknyeela.. Heheh.. Zzzzzzz.... Malam tu kui 8... 'Nak gi ke tak ek.. Nak gi ke tak?' aku masih berkira2 dalam hati. Masa lak x berkira tuk beredar. 'Argggh gi jek la. Bukannya ada pe pun.. Dapat makan free. Paling tidak pun layan citer otomen dari Pakcik Resat kang..' aku menenangkan perasaan sendirik. "Assalammualaikum..Pakcik Resat.. Ika datang nie" aku menjerit nyaring di depan laman rumah Pakcik Resat yang perasan ensem tuh. "Wa'alaikumsalam... Masuk la ika..sopan lak engko hari nih.. Heheh." jawab Pakcik Resat sambil tersengih. "Makcik ko ada kat dapo tuh.. Aju lom datang lagi.. Haa..kenal kan.. Dua orang nak Pakcik tuh.. Yang tu Ariff. Ngko pangge jek dia Zix. Yang sorang tuh..alim. Ngko boleh pangge dia tokei jek..hehe.." ujar pakcik Resat seraya mengontrolkan lubang hidungnye.. Oiks...dua orang anak dia rupenye....Tokei n Zix... Kuakuakua... Tokei nih mesti abang, Zix nih mesti adik..huhuhuhu.. Kata ku sambil teliti muke mereka berdua tuh..huhuhuhu..nak kata ensem..isk isk isk muka ala2 Pakcik Resat tuh jerk.. Huhuhuhu... Memang le dah anak dia.. Apa la aku nih...ada ala2 vespa skit..kuikuikui "Hai Ika" sape mereka berdua..oiks.. Serentak plak tuh..huhuhuhu.. Betul2 anak Pakcik Resat "Hai" aku bls blk..sambil kontrol ayu..kuakuakua..sememangnye dah ayu.. hohohoho.. "Assalamualaikum" ye ye ye Aju dah dtg..aderkhh yang dia bwk kucing2 dia skali wat apa..xsenonoh tul la dia nih..huhuhu.. Dah le kucing pakai custom.. Hahaha "Hai Aju..saye Ariff..anak bongsu Pakcik Resat..panggil je Rif.." Ariff memperkenalkan diri.. "Aii..tadi kate Pakcik Resat panggil awak Zix.." aku menyampuk.. "Syhh..ayah saye tu weng sket..tah aper² tah name dia bagi..kira cam glemer la tu..hahaaaa.." kate Ariff.. "Oooo.camtu bunyi nye.." balas ku..dalam hati aku iya kan kata Ariff ni..memang Pakcik Resat tu weng sket.. "Yang ni anak sulung Pakcik..Tokei name dia Aju.." Pakcik Resat mempekenal kan anak dia lagi sorang.. "Ko ni Ariff..tak leh tengok perempuan lawa sket..mesti gelojo habis..cepat² ko pekenalkan diki ko..tengok abang ko si tokei tu..cool jek." gerutu Pakcik Resat.. "Hehe.. Biaserla ayah.. Lelaki.. " Ariff tersengih.. "Dah lame saye berjiran dengan ngan Pakcik.. Tak pernah nampak plak anak-anak Pakcik.. " Aju bertanya. "Derang ni keje jauh.. Bukan selalu nak jenguk Pakcik yang dah tue nih.. Dahle takde anak pompuan" sayu jek Pakcik Resat menerangkan.. Hehe first time aku berasa kesian ngan Pakcik Resat otromen ni.. Selalu cam rasa nak gado jek ngan die.. Tritt tritt.. Trit tritt.. Henset sape plak bunyi tu? Aku memang dah hafal bunyi ringtone aku dan pastinya bukan henset aku yang berbunyi.. Lagipun tak terasa vibrate dalam poket seluar jeansku.. Aju menyeluk poketnyer.. Eh henset die rupenyer.. Die bergegas keluar meninggalkan anak kucingnya.. Kelihatan Aju tersengih-sengih berbual sambil tangannya meragut-ragut daun pokok bunga kertas depan rumah Pakcik Resat.. Aii sat gi abeh gondol pokok tu dikerjekannyer.. Pakwe die la telefon tu kot.. Ermm dasar orang bercinta.. Bisikku dalam hati.. Tak sangka plak budak skema cam Aju ni ade pakwe.. Eh aku ni jeles ke? Teringat pulak seharian aku tak dapat panggilan dari pemanggil misteri itu.. Ermmm 'Aju layan telefon... Aku nak wat ape ek...' bisikku sendirian dalam hati. 'nak borak... Borak ngan sape.. Aihhh ni yang maleh ni kalo datang rumah orang..' aku masih lagi ngungut sowang. "Err... Ika ni masih belaja ke?..." Uihh sape yang bertanya tuh aku memalingkan muke ke arah kedua-dua anak Pakcik Resat tuh.. Kedua-dua nye pun memandang ke arahku. Alamakkk sape yang tanye nih tadi.. Tulah berangan sensorang...kan dahh...heheh. "Apa? Xdengar" ulangku..cover line.. Satgi depa tau plak aku tengah berangan.. "Study lagi ker" tanya Ariff..oo mamat nih yang tanya rupenya,,kuikui "Yup" jawab ku sengih2... Sepuluh minit kemudian... "Sory Pakcik dan yang lain2.. Ada hal skit td" ujar Aju. "Hal apa?" tanya Tokei..sibuk je..huhuhu "Ada orang masuk minang kat kampung" ujar Aju malu2 kucing..lebih malu dari kucing2nye.. "Oiks...ko xde citer kat aku pun Aju" aku mule nak heran nih.. Minah ni le...xgtau aku apa2 pun.. Nak kawin dah pun.. Aku boyfren pun xdak lagi..huhuhuhuhu "Aku pun br tau jer nih" ujar Aju.. Muka riang tuh...huhuhuhu berseri2 aku tengok.. "Hoho... Ok le tuh.. Nih anak Pakcik si Tokei pun nak kawin dah 3 bulan lagik" ujar Pakcik Resat..patut arr Tokei selamba jer.. Si Ariff sengih jerk..kuikuikui.. Sengih kalau elok xper gak..huhuhuhu macam vespa.. Kuikuikui vespa pun ensem gak.. Haha..gatal aku nih "Meh le makan nih" ajak bini Pakcik Resat.. Makcik Cinda...kuikuikui..kami berenam makan le.. Tp aku herannyer, naper si Ariff tengok aku semacam je? Ape... Lubang idung aku senget ke? Aku rasa.. Aku dah cukup sopan dan kontrol cun nie. Isk.... Nape laaa mamat nie.................. Ah! Lantak ngko le... Layan perut yang kebulur nie lagi best...... Sedap btol masakan bini Pakcik Resat ni.. Kalah masakan Aju.. Sedap sehingga menjilat jari.. Aku makan tanpa menoleh-noleh.. Macam tak makan lima puluh hari je.. Tibe-tibe aku terase sengol-senggolan manje disebelahku.. Aju buat muke takde perasaan sambil matanya mengisyaratkan aku pandang ke depan.. "Nape? Ko nak nasik lagi ke?" aku tanyer soalan bodo.. Padahal aku nampak dalam pinggannya masih banyak nasik.. Aju buat muke tak puas hati.. Aku pandang dihadapanku.. Ariff memandangku tak berkejip.. Aku pandang Tokei.. Die pure-pure menoleh ke arah lain.. Pakcik Resat pun terpinga memandangku.. Masing-masing nasik masih penuh di pinggan.. "Baper hari dah tak makan ika?" darah remajaku naik sampai ke muka.. Alamak.. Malu.. Cemane leh aku pecut makan sampai tak sedar orang keliling.. "Er... Sedap masakan Makcik Cinda ni.. Teringat masakan ibu saye" kataku menkaver diri.. Makcik Cinda senyum.. Puas hati apabila ada orang memuji masakannya.. Arif senyum.. "Makanla Ika.. Jangan malu-malu.. Banyak lagi lauk ni.. Aju.. Tambah lauk lagi" pelawa Ariff. Amboii perli aku nampak.. "Mak saya nie memang pandai masak pun. Ha, lepas nie, kalau Ika nak makan ari2 kat sini pun buleh...tapi kena laa angkut kain baju kat sini pulak...." sungguh tak sayang mulut si Ariff. Sempat lagi dia bagi ayat hampeh kat aku. Aku menjeling Ariff, namun ape laa dayaku untuk marah... Kat rumah orang kan... Lantak ko lah nak perli2 aku, janji perut aku kenyang!... Tanpa mempedulikan keadaan sekeliling...aku melantak ngan penuh prasaan. Dah ar siang tadi cuma makan nasi goreng ayam, kopok lekoq,chicken chop, sushi, lolipop,eskrim paddle pop...mana cukup...perut lapor lagi nih. Mataku sempat menjeling Aju kat sebelah...uiks sopannyer dia makan...sempat menyuap manje kucing2 nyer tuh. Setengah jam lepas tuh...dah abis ler sesi makan2 nih...semua orang pon pindah duduk kat ruang tamu untuk borak2 sambil makan kuih plak...makan lagik... memang keturunan otromen btul lah 'Alamak dah kul 9:30 ni..aku ader date ngan Mcezix kat Yahoo Messenger' kate ku dalam hati.. "Err..Pakcik Resat..saye ade hal sket ni..nak balik dah.." aku minta diri.. "Ermm.balik la..takde sape yang nak menghalang..lagi pun memang Pakcik nak halau je td..dah malam ni dah tak reti nak balik.." jawab Pakcik Resat selambe.. Merah muka aku bila dengar Pakcik Resat halau aku depan anak²nye..kecik hati ku ni..aku berjanji aku tak nak datang lagi kat rumah Pakcik Resat..muka dia pun aku tak nak tengok.. "Kahkahkah..merah muka kau Ika..aku ingat ko ni takde perasaan..kecik hati juga ko ni.." gelak Pakcik Resat.. Aku pun ucap terima kasih bagi aku makan tadi dan terus blah..tiba² tangan ku di tarik oleh Ariff.. "Ika..jangan kecik hati..penyakit dia dah datang lagi..baik Ika balik sebelom dia fire Ika.." pujuk Ariff sambil tanganye pusing² kat kepala dia..tanda isyarat orang tak waras..aku cuma tersenyum..lega sket hati ku bila di pujuk begini..fikiran aku melayang² disebabkan kejadian tu..Mcezix..hanye ko sorang je yang bleh legakan hati ku..harap ko ade malam ni..tanpa membuang masa, aku terus melangkah pulang. Dan lebih kurang sepuloh minit kemudian aku sudah terpacak dpn pc, mencari2 sebaris nama yang kurindukan. Mcezix...Mcezix.... Mana laaa ngko nie...... Lima minit...soploh minit.. Lima belas minit...tetap x muncul gak nama Mcezix nie. Aku mula sayu digelangi rindu. Adeh dehh.. Jiwang kurap la plak. Hehehe.. "Assalamualaikum.. Ada orang tak kat rumah"..uihh suara lelaki tuh. *jeng jeng jeng.. siapakah lelaki itu?

No comments: