Thursday, October 9, 2008

cerpen-Dia lah di Hati part8

Hari ini aku mulakan dengan hidup baru.. yang pergi tetap akan pergi.. Yang datang patut di sambut dengan gembira.. setiap pertemuan ada perpisahan... hidup mesti diteruskan.. walaupun pahit.. aku cube nak membuang semua kenangan bersama Ariff, tp tak bermakna aku lupakan sumer.. Tapi aku tak mahu hidup aku dibayangi oleh dia.. huhuhuhuhu.. kekecewaan dan kesedihan membuat aku lebih tabah dan cekal menghadapi hari-hari mendatang.. Aku bersiap ke kelas seperti biasa.. cuma yang berbezanya.. aku ceria hari ini. Ramai gak member-member tegur.. Aku nampak lain. Yes! Aku kene ceria...lagipun exam tak lama lagik.. Kene study.. Banyak yang aku ketinggalan dah ni..petang tuh macam biasa lepas abis kelas.. Aku terus pulang ke rumah.. Ermm barang-barang dapur pun dah tinggal skit.. takperla mlm nih keluar gi Carrefour.. Beli barang dapur.. Ajak Aju la.. mana tau dia nak pi jugak.. lantas aku dail no Aju.. "Assalamualaikum, Aju" "Wassalam...ko ika.. Apsal telefon aku" tanya Aju.. kurang sopan betul la budak nih.. huhuhu.. "Ko nak gi Carrefour tak mlm nih?” Tanya aku... "Aku takleh arr, mlm nih aku kene gi rumah bakal mentua aku" ujar Aju.. Erm ye tak ye.. Jugak.. Member aku nih dah nak kawin rupenya.. "Klo macam tuh takper ar" "Wokeh.. lain kali yer" pujuk Aju "Ok. Bye." "Bubye" Ntah le.. Sejak akhir-akhir nih aku rasa macam aku makin sopan.. Pakcik Resat pun dah alim sekarang nih.. takde macam atromen dah.. Maybe sedar kot.. Hidup nih akan mati gak.. Umur dia pun dah lanjut.. Makcik Cinda plak aku tengok makin ari makin lawa.. Nih mesti takut laki kene kebas.. Kakaka... Sejak aku dengar Pakcik Resat nak kawin lain tuh.. Makcik Cinda dah pandai melawa. .so far sejak kematian Ariff.. takde dengar pasal kawin lain dah..Tokei pun dah nak kawin bulan depan.. Aju pun bulan depan.. Tarikh masing-masing dah di tetapkan.. Aju kawin seminggu lepas Tokei kawin.. Aku nih jer la.. huhuhu.. Bosan arr keluar sorang-sorang.. aa.. Erm.. xper la.. Dah terdesak ni.. Tibai jer la.. lantas segera aku bersiap-siap.. keluar dari rumah selepas sembahyang maghrib.. Setibanye aku terus memilih barang dapur yang hendak dibeli.. sedang aku memilih aku perasan.. macam kenal je lelaki tuh.. perempuan tuh jugak.. Kalo xsilap tuh Alfa Romeo.. Ngan Farisya.. budak kelas aku.. erm.. Aku terus menegur couple ni.. "Hai Alfa.. hai Sya.. mesra nampak.. membeli belah ker.. berdating kat sini..?" saje je aku kacau.. tp dalam hati cam sakit sangat di permainkan.. nasib baik aku belum terlambat.. "Ika!!" Alfa Romeo tersentak di tegur ika.. "Abang Romeo kenal Ika ker.." ujar Sya nak kepastian. "Ika.. ni la dia tunang Sya yang Sya cerita kan dulu.." sambung Sya seraya memperkenalkan tunang nye kepada ika.. "Sya! Stop it!! Kita dah lame putus.. kita takde ape² lagi.." tengking Alfa Romeo.. "Abang!!" Sya cam tak puas hati ngan Alfa Romeo lalu blah dari situ sebab rase malu ngan Ika. "Ika tadi tu...........” Sementara itu, Sya telah pun meninggalkan Alfa dan Ika... 'Huh!!" Rengusnya di dalam hati.... "Kita dah putus !" Terngiang ngiang lagi tengkingan Alfa tadik di telinganya. "Macam aku nih sampah.. kalau dah putus yang ajak aku keluar saper suruh.. bila cakap macam tu nak marah pulak..." Ngomelnya sendirian..."Sekali dia tak sudi.... seribu kali aku tak ingin huh !! " sambungnya lagik... "Opocot!!" "Ika... Dengar sini... Ika...." aku biarkan Alfa menjerit di khayalak ramai di pusat membeli belah tuh sedangkan aku dengan pantas mengangkat kaki menyelusup di celah-celah orang ramai untuk menghilangkan diriku.. ‘Kenapaaaaaa...kenapaaa la aku takde mejik. Kalau la aku ada mejik.. Memang dah lama aku mejik si Alfa tuh jadik Gen2. Ingat aku nie apo?.. Bebi doll?...Ishh....’ aku mengungut sayu dalam hati. ‘Arhhhh pedulik... Memang aku kan nak idup sensorang. Selamba lorr..’ aku memujuk diriku sndirik. Hari berlalu pergi..aku teruskan kehidupanku bagaikan student lain. Lagipun minggu ini minggu peperiksaan. Aku nak buktikan pada mak abah aku anak pompuan dia yang boleh diharap!.. Deringan telefon juga tak pernah aku angkat kecuali daripada keluargaku saja. Malasssss... Nak dengar suara orang lain. Aku tak nak serabutkan pikiranku lagi.. Alfa ke.. Sya ke.. Pakcik Resat sekeluarga ke.. Ape ke... Biarlaah. Mereka ikut jalan mereka dan aku ngan jalan aku sndirik.. Abih belaja nih kang.. Sebelum dapat keputusan aku nak balik kmpung. Tanam la ape-ape yang patut kat tanah serelung abah tuh.. Anggur ke.. Apple ke.. Mata kucing ke.. Mana tau boleh jadik kayo ngan gelaran petani moden singkat tu kangg... Heheheh.. Hari ni paper last.. tak sangka lak aku, cepat betul masa berlalu, dah nak grad pun.. pasnih ingat nak keje plak.. Jadi petani moden ker? Kekekeke.. Teringat plak aku yang aku berangan ari tuh. fikir-fikir balik tak sesuai aku jadi petani, aku amik kos komputer nak jadi petani plak.takper la.. Wat masa ni aku nak rest. Kemas sumer buku-buku yang ada.. rasa penat lak study untuk final kali nih. Erm.. minggu depan Tokei nak kawin, minggu lagi satu Aju plak. Aku tak beli hadiah lagik nih.. so memandangkan dah takde benda nak wat.. Aku pun amik keputusan nak keluar gi midvalley beli present untuk Tokei ngan Aju. .beli skali la, senang skit.. Adui..sorang lagik aku ari nih keluar.. Member lain sumer dah balik kampung masing, aku gak yang tercangak kat sini, sebab nak tunggu Tokei dan Aju kawin dulu..malas nak ulang2 balik kampung. Lagipun aku xde kepentingan kat sana, mak ngan ayah plak baru jer datang semalam.. Ni plak sekarang nih aku nak try carik keje mana ada masa nak balik kampung lagik.. aku segera bersiap.. Pakai baju kurung je la. Malas nak pakai jeans. Nampak ayu skit.. huhuhuhu.. aku harap tak jumpa la sape-sape yang aku kenal dah.. Asyik terserempak jerk.. Busan. .huhuhu.. doaku dalam hati. Lepas beli belah barang untuk perkahwinan Tokei ngan Aju.. aku pun balik rumah.. penat tapak kaki aku jalan kat midvalley.. aderkhh.. Setiba di kawsan perumahanku, aku nampak Makcik Cinda ngan Pakcik Resat, amboi-amboi kemain mesra lagik. Erm.. selain mereka ada lagik dua kelibat.. seorang lelaki, seorang perempuan.. Yang lelaki tuh Tokei agaknye, yang perempuan tuh tak pasti le plak. Aku makin dekat dengan rumah ku sambil memerhatikan rumah Pakcik Resat, bakal menantu agaknye, mesra je aku tengok.. Eh eh... "Assalamualaikum..." aku memberi salam bila agak hampir dengan mereka. "Wa'alaikumsalammm... Oh Ika meh sini... Boleh le kenal dengan orang baru...” Kata Pakcik Resat tersenyum lawo. "Ini lah isteri baru Pakcik.. Kenalkan.. Minah namanya. Tentu Ika kenal sebab dia pun belajar kat kolej sama ngan ika. Dia glamer ngan nama Minah Mafia kalau kat kolej.." Pakcik Resat perkenalkan isteri barunya dengan senyum riang. Gulppp.. Isteri baru Resat.. Lok alohhhh ngatkan bakal isteri Tokei tadi.. MasyaAllahhh jadik gak orang tua ni kawen.. Namun aku berwajah selamba sambil menghulurkan salam kepada perempuan bertudung litup itu. "Ehh.. Ini tak salah kite pernah jumpe kat CC kan..." aku masih teringat lagi peristiwa seorang pemuda bermandikan coke sedikit masa lalu masa aku berjumpe dengannya di CC berhampiran kolej. "Iye sis.. Saya lah tuh.. Tapi sekarang tak boleh lah panggil nama saya Minah je.. Kene panggil Makcik Minah.. maklum la.. Isteri baru abang Resat kan.." ujar wanita ayu bertudung litup tu manja sambil menjeling suaminya tuh. Ohh.. Bahagianya depa.. "Hehehe.. Okey.. Makcik Minah.. Btw Pakcik Resat.. Tahniahhh kerana dapat isteri baru. Makcik Cinda.. Tahniah dapat madu baru. Mesti Makcik nak dapatkan payung Siti Khadijah kan.. Cayalah Makcik.." Makcik Cinda hanya tersenyum malu ke arahku.. Ku lihat tokei juga tersenyum melihat telatah kedua-dua mak barunya tuh yang mengkaver malu memasing.. Oleh kerana hari beransur maghrib.. aku minta diri meninggalkan keluarga bahagia itu pulang ke rumahku. Dalam hatiku berbahagia melihat kebahagiaan Pakcik Resat makin pulih selepas kematian Ariff. Ariff... Nama tuh juga yang masih melekat di minda ini.. Mega merah pun berarak.. Menuju ke malam.. Sepi pun berulang sesepi hatiku.. Hmm.. Siapa yang tak terasa sepi? Mana taknye, aku rasakan insan-insan di sekelilingku semuanya sudah berteman. Aju, Tokei.. Bahkan Pakcik Resat pun dah buleh kawin lagi skali.. sedangkan aku??? Arrgh.. Sungguh tensen hatiku yang walang ini. Mengapa aku tak jumpe2 lagi sesiapa yang sesuai. Di keheningan malam ini.. Tiba-tiba aku teringat kepada arwah Ariff yang telah lama meninggalkan ku. Dan tiba2 jua hatiku rindu pada gurau sendanya. Ariff..... Aku rehat2.. di anjung rumahku.. sambil menikmati keindahan malam.. Tiba2 pulak,, pintu rumah ku diketuk.. dengar ucapan beri salam... "Assalamualaikum" macam kenal suara tuh.. ha ah suara Pakcik Resat.. "Wasalam" ucapku sambil bukak pintu.. Mak aih.. Satu keluarga datang, Makcik Cinda, Pakcik Resat, Tokei, aik Minah Mafia pun ada.. Naper lak nih.. datang ramai-ramai kat rumah aku nih? "Maafkan kami Ika" ujar Pakcik Resat.. loh tetiba plak Pakcik Resat nih naper lak.. yang lain hanya tergelak kecil. "Kenapa plak Pakcik nih, ada wat salah ker?" tanyaku hairan.. "Sebenarnye, Minah Mafia nih bukan isteri Pakcik. Dia nih anak sedara Pakcik, datang sini nak tolong kenduri Tokei nanti, kiranya sepupu Tokei la. Saje nak kenakan ko, ko lupe ke, ari nih kan 1 April" ujar Pakcik Resat dengan sengihnye... "Aduih la, mati-mati saya percaya. Nasib baik saya tak salah paham." ujar ku. Hampesh betul Pakcik Resat nih.. Ade ke lawak April fool cenggitu..dah tu satu family plak tuh terlibat. "Sory Ika. Bukan idea aku, idea Makcik Cinda nih" ujar Minah Mafia. Makcik Cinda hanya tersenyum sambil memeluk mesra lengan suami dia.. Ewah ewah nyampah aku... "Ko caye wat apa Ika.. Pakcik dah bersumpah akan setia kat Makcik Cinda ko yang cun nih seumur hidup Pakcik.. Pakcik takkan carik yang lain" ujar Pakcik Resat sambil tersenyum kat Makcik Cinda.. bahagianye mereka.. Sungguh romantik Pakcik Resat, bertuah laa Makcik Cinda dapat suami cam Pakcik Resat tu. Hmm... Mungkinkah Arwah Ariff seromantik abahnye? Terkenangkan aku pada Arwah Ariff pulak.... Isk.... Setelah lebih kurang 1 jam di rumahku... Pakcik Resat sekeluarga pun pulang ke rumah. Hari pun berlalu pergi.. tahun pun berganti.. Begitulah kisah jiran aku seorang tuh Pakcik Resat dan keluarganya.. Ntah apalah khabarnye sekarang. Anaknye si Tokei tu pun dengarnya dah kawin. Selepas malam tuh.. Mak aku menelefon abah sakit kuat. Aku meninggalkan terus rumah itu dan keluarga Resat untuk pulang ke kampung. Aku kini sekarang pun dah bekerja di bandar kuantan. Biarlah aku carik angin dan pengalaman baru.. Memori bersama Ariff dan keluarganya akan ku susun rapi di ingatan.. Tiba-tiba je jam loceng aku bunyi.. ringgg ringg ringg.. Pukul 6.30 pagi.. astaga.. mimpi aku rupenya.. panjang sungguh mimpi aku kali ni.. Ya Allah. Terlalu pajang mimpi itu.. sejak kematian Mcezix.. ari ni baru le 1st time aku mimpi. Panjang plak tuh, dan takde kene mengena dengan hidup aku.. aku tersenyum sendirian.. mimpi di mana aku aku pergi Carrefour terserempak dengan Alfa Romeo dan Farisya, mimpi Pakcik Resat nak kawin lagik.. ntah apa2 la.. Lantas aku segera menunaikan kewajipan aku sebagai umat Islam, dah bersiap ke kelas. Lepas habis kelas aku ingat nak pegi library kejap, banyak yang nak aku ulangkaji. Dengan bersemangatnya aku mula melangkah masuk ke library, memilih buku-buku yang hendak dipinjam. Sedang aku memilih aku terpandang sepasang manusia. Erm Minah Mafia dan sebelahnya ada seorang lelaki. Minah Mafia lantas teringat mimpinye semalam. Di mana Minah Mafia menjadi isteri muda Pakcik Resat.. huhuhuhu tak sesuai langsung. Lalu ku tegur wanita itu. "Hai Minah Mafia" tegurku..kali terakhir aku jumpa dia kat cc... "Hai Ika" tegurnya sambil tersenyum. Lelaki di sisinya juga turut tersenyum. "Macam mana ngan life sekarang?" tanyaku sekadar berbasa basi.. "So far ok. Kenalkan nih suami Minah Mafia, Zack" ujarnya malu-malu.. "Saya ika" aku kenalkan diri aku. Tak sangka Minah Mafia pun dah kawin. Fuhh nasib baik mimpi aku xjadi kenyataan, kalau tak kesian kat Makcik Cinda. "Bile kawin? Tak jemput pun" tanyaku, actually terkejut jugak aku. Takde dengar apa-apa pun.. tetiba kawin jerk.. "Lama dah, actually masa kite terserempak dekat cc tuh saya ngan Zack dah pun kawin, seminggu." ujar Minah Mafia. Zack mengiyakan. Wah bahagia betul aku nampak mereke. Aku mintak diri kerana ari dah pun lewat..Minah Mafia dan Zack pun aku nampak seperti tak mahu diganggu. Aku hanya tersenyum melihat pasangan itu..semoga berbahagia

No comments: